Lektion 14 juni

Igår, söndag, hade jag lektion kl 9 på morgonen. Jag fick besök av Kicki från Småland, och efter några telefonsamtal lyckades jag guida henne rätt, till Ralphs boställe. :-)

Lektionen gick ut på att få Ralph att balansera jämnt i baken. Att inte skyffla över vikt åt ngt håll, utan att hålla vikten och balansen stilla i bakdelen, medan benen flyttade sig. När ett bakben inte sviktar och tar vikt, utan är mer åt det raka hållet, skyfflar det över vikt ur ståfasen mot den andra rumphalvan, vilket får till följd att rumpan svänger ut och det andra bakbenet vevar ut för att fånga upp gumpklumpen.

Jag skulle istället be Ralph hålla vikten stilla i bakdelen. Kan ju låta enkelt.

Men det var det inte.

Fick gå in med rumpan mot instruktören, så skulle jag försöka hålla rumpan ganska stilla och flytta mig i en piruettliknande rörelse runt henne, utan att baken föll åt något håll. Baken skulle vara stilla och viktbärande, bogen lätt och flyttbar.

Pytt.

När jag skulle flytta fronten åt vänster var det svårast. Ralph skyfflar över vikt från vänster bak till höger bak, och det går på en millisekund. Jag försökte med hjälp av sits, skänkelplacering och yttertygel få honom att inte skyffla vikten åt höger, utan hålla den kvar i mitten, framför svansen, men det tänkte då Ralph inte vara med om. Onödigt, sa herr Lauren och tänkte ut 40 nya flyktvägar. Bakåt? Uppåt? Stampa med framhovarna? Nähä, men då RÖR jag mig inte då. Tror jag var i fler gånger med underskänklarna på lektionen igår än jag varit på en hel månad sammanlagt! :-o

När inte baken tar vikt jämnt och kraftfullt blir fronten i det närmaste osvängbar, fick jag höra. Som om jag inte märkte det.
I det andra varvet, när jag skulle flytta fronten åt höger var det något lättare. Där kunde jag lite lättare kontrollera vikten i häcken.

Men en gång kändes det som om det lossnade även i svåra varvet, han fick beröm - förstås och vi tog många pauser rent allmänt. Efter den gången gick det något lättare.

Sen skulle jag göra övningen i trav, men rida på fyrkanten och försöka flytta i 2-3 hörnpasseringar. Det var inte lätt. Däremellan skulle jag försöka fräscha på honom. Jag red i mina nya stövlar och kände mig som världens nybörjare! Hittade inte skänkelstabilitet eller ens lättridningstakten. Benen for som lärkvingar kändes det som. Emellanåt fick jag lite pejl på rumpestumpen, och då kändes han fin. Men det tar en mikrosekund, så har han skjutit vikten hit och dit. Puh!


Efter lektionen satt jag och Kicki och fikade i trädgården (i det oklippta gräset) och hade det mysigt. En riktigt härlig hästdag!!!


Kommentarer
Postat av: Kicki

Nu är det jag igen. Jag verkar skriva kommentarer till dig både här o där:)

Jag måste säga att Ralph gjorde det bra i vänstervarvet många gånger! Jag hade ju blicken liksom klistrad vid det där inner bakben hela tiden. Det måste ha varit jobbigt för honom men jag tror faktiskt att han gjorde så bra han kan med de där stegen, just nu. Kanske är det lite läskigt för dem också att våga prova att ta vikten sådär så att det bakben som helst vill ta vikt rakt måste svikta ner sig? När han sviktade ner så gjorde han det ordentligt och med jättebra steg. Nej, när jag tänker på det så kunde det nog inte gått bättre än vad det gjorde; det gick jättebra. Sen att man nästa gång kan flytta 2-3 steg istället för ett men det här är ju en del av början. Jag är bara inte säker på hur DU gjorde för att få till det så där som igår.



Jag måste öva samma sak med Eddie tror jag:) I sidoförflyttningarna ska de ju ha kroppen rak och inte svänga rumpan åt något håll. Jag kan förstå varför vi får svaj på rumpan nu.

2009-06-15 @ 11:12:40
Postat av: A-K

Kicki> nejdå, jag är nöjd med det lilla. Ffa behöver ju jag lära mig hur det känns när balansen tippar i rumpan!



Hur jag gör - ska försöka beskriva det: sitter stilla rakt över hästen (försöker), med mitt yttre sittben och underskänkel säger jag Nej, du får inte komma HIT. Jag tänker mig som att jag har ett flipperspel i hans rumpa och bollen får INTE åka till höger bakben. Jag gör en vägg som bollen inte får passera. Om det behövs antar jag att man kan lägga till tygeltag, vilket jag tror att jag gjorde, men jag är inte riktigt säker...

2009-06-15 @ 14:00:49
Postat av: Anonym

Hmm. Du tänker väggen och så, det är jag med på. Men hur tänker du att han ska flytta sig sidvärts? Jag kan tänka mig att jag lätt tynger över själv vilket nästan tvingar rumpan åt fel håll istället. Inte för att jag gör det på Ernie men när jag ridit de andra. Jag tror faktiskt inte att du gjorde något synligt med handen de gånger han tog ett bra steg. Det var som att det bara hände :)

2009-06-15 @ 15:04:20
Postat av: Therese

Det är sjukt vilken skör tråd man balanserar på när man rider (dressyr). Så hittar man det en sekund och så tappar man det. Det är så sjukt svårt att rida! (men så sjukt roligt när det stämmer)

2009-06-15 @ 22:46:59
Postat av: Ylva

phjuiii jag blir alldeles ramponerad när jag läser om dina träningar - så oerhört fokuserat och precist att jag får rysningar (av välbehag alltså ;-))

Och så sitter jag här (på kontorsstolen) och försöker tänka mig in i rörelserna och hoppas att inga kollegor råkar gå förbi och undra... :-)

2009-06-16 @ 14:13:09
Postat av: Anna-Karin

Kicki> nu har jag funderat mig blå över hur jag gör för att flytta honom. Försökte vara metodisk igår när jag red, för att kunna separera mina hjälper så att jag skulle kunna förmedla dem. Det gick "sådär" bra kan jag väl säga... Jag vet inte hur jag gör! rodnar



Jag rider hästen mellan knän och bh-band i stort sett och parerar med denna "mellandel" av kroppen och "föser" runt honom i de övningar, böjningar och ställningar jag vill åstadkomma med hjälp av den. Kanske man kan tänka sig att hästen är en badboll utan vilja (eh...?) och så gör jag samma saker i sadeln som jag gjort om jag suttit gränsle på en badboll och velat flytta dess front? (Fast en boll har ju ingen front, så där haltade den jämförelsen)



Jag tror jag flyttar fronten med knäet? Vikten? Tanken?



Visst är jag ett genomtänkt under av pedagogik?!

2009-06-17 @ 07:56:19
Postat av: Sara

Haha, det där att inte kunna förklara tror jag beror på att du faktiskt har lärt dig en sjujäkla massa och dessutom har en stor del känsla! *applåderar*



jag måste ju lära in precis tvärtom och verkligen känna "så här mycket måste jag lägga till skänkeln" och "så här mycket skall jag ha i handen i en ökning" osv.

2009-06-18 @ 09:00:43
URL: http://frogstomp.blogg.se/
Postat av: Petrus

Min tränare skulle gilla dig som får det rätt utan att veta hur! :) Hon suckar ibland över sina eländiga akademiska elever som gör allting via huvudet och måste ha förklaringar på allt och måste kunna skriva en avhandling i frågan innan de tar risken att prova i praktiken. Gissa om jag hör dit?



Du, jag har ärenden åt Skåne 26-27/7. Vad tror du om att ses då? Tänk om du hade en träning inbokad...?

2009-06-18 @ 11:49:32
Postat av: Kicki

Hi hi, jag är PRECIS likadan, bara så du vet. När jag har mina tömkörningsträningar måste jag verkligen tänka efter vad jag ska säga innan:)Det är jättesvårt att förklara hur man gör en öppna på töm t ex. Iaf för mig. Jag förstår din förklaring. Sen finns det en massa annat jag vill säga men vi får ta det när vi ses, för det blir ju snart?!



Hoppas att ni har en jättetrevlig midsommar!

Många kramar från mig, sambo och alla på vår farm

2009-06-19 @ 13:17:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0