Premiärridning på Björkhaga

Igår satt jag upp för första gången på nya stället. Som sig bör, var jag nervös, så jag bad min kompis G följa med och vara moraliskt stöd. Jag har blivit mycket mesigare sen jag for av. Men strunt i vilket, det är bara att bita ihop och berätta för folk att man är harig, de brukar förstå.

Det var varmt som sören igår, så det blev ett kort pass på ridbana. Ralph är alert och lite "på tårna", men det slår inte över. Peppar peppar. Gick runt först på utebanan så han skulle få kika sig omkring, och satt upp efter några minuter. Började jobba rätt omgående, för han hade fullt upp att gå och lyssna och titta på allt möjligt... Han var väl inte helt fokuserad på mig, det kan man inte anklaga honom för, men jag är ändå nöjd. Nöjd med att jag kommer "åt" honom, att jag utmanar mig själv trots att jag tycker det är läbbigt och sen blev jag förstås glad för G:s kommentar: "Det är så roligt att se honom, han utvecklas för varje gång". Och så sa hon att hon tycker han är en snygg häst. Det blev jag också glad över - G har jag försökt övertala till att bli medryttare på Ralph, för hon sålde sin Maratonvalack för något år sedan, hon rider bra och hon är längre än jag - men hon tycker Ralph är "läskig" och "för mycket". Han är ju rätt känslig, och är man i något så när rätt härad i sin ridning, är han extra petig. Det är rätt märkligt, sätter det upp lite mer nybörjarryttare eller kanske ryttare som "kör över" honom så stänger han liksom av. Han är inte alls lika känslig då. Jag vet inte om det är bra eller dåligt.

På ett sätt är det väl bra, antar jag. Men förra stallägaren t ex - som var en sådan som körde över - upplevde ju honom som tjurig och ovillig, och då vet jag inte riktigt om jag ska "försvara" honom eller inte. Man får ju så olika upplevelser på honom. Min upplevelse är ju bara "min" så att säga, och det ena behöver inte vara mer rätt än det andra.

Oj, nu villade jag ut mig. Jag är förkyld och hemma från jobbet, så hjärnan är väl inte riktigt på topp.

Blev bara en halvtimmes ridning igår, men både jag och Ralph var rejält svettiga efteråt. Min kondis tillät ändå inte längre pass, när man är förkyld känns det ju som en Iron Man-tävling att ens rida lätt i några minuter...

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Jag är också förkyld. Men inte så förkyld att jag med gott samvete kan stanna hemma, bara precis under. Suck. Vi får krya på oss hur som helst.



Skönt att ha flytten genomförd och vad roligt att du fick så positiva kommentarer av din kompis.



Angående dina funderingar om det är bra eller dåligt att Ralph "stänger av" när en ryttare som rider annorlunda än du rider. Alltså jag vet inte, men jag tänker att det kanske inte behöver vara bra eller dåligt? Det är hans sätt att hantera att han inte förstår vad som krävs av honom? Han kanske inte KAN vara känslig då, för att han inte förstår det "nya" signalsystemet? När jag tänker på det så är det väl varken bra eller dåligt, det är ett utslag av att han förstår den typ av ridning som du representerar, för den har du lärt honom. Det som skiljer sig för mycket från det känner han inte till och kan inte vara känslig inför. Kanske? Äh, jag vet inte, lite tankar i snordimman från Linnéa. :)

2009-06-02 @ 09:27:03
Postat av: Linnéa

När jag läser vad jag skrivit låter det helknasigt. Felåt att jag solkade din blogg med mina förvirrade funderingar. :p

2009-06-02 @ 09:28:30
Postat av: emily

Ja du.. härligt med fina kommentarer om fina Ralph. :)

ska bli kul att se honom snart- för nu är det inte långt kvar!!!



Om det är positivt eller inte att han stänger av vid viss ridning kan jag inte vara på. Positivt i den bemärkelsen att han inte "blir förstörd" kanske?

2009-06-02 @ 12:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0