Österlenfynd

Vi har haft besök i helgen av makens lillebror och broderns sambo. Jag hade egentligen planerat Danmarksbesök på lördagen för oss, men eftersom lillebroderns bil precis kommit ut från service och lillebror blivit 4500 kr fattigare ville de gärna stanna i Sverige... Fullt förståeligt med tanke på den danska valutan!
Istället blev det en Österlentripp med stopp på antikaffärer, Olof Victors utanför Glemminge (pumpasoppa och så en nötkolapaj på det) och så åkte vi förbi en affär där det stod "50%, sista chansen idag". Som den fyndmänniska man är skrek jag STOOOOPP med en mistlurs omisskänliga tonart och maken hann förstås inte stanna... Men vi vände och åkte tillbaka. Det visade sig vara en riktig fyndplats, med märkena Green Gate, Rice och En Gry & Sif!
Fyndrapport
Följande fynd inhandlades till Mollis:
En styck filt i rosa och rött med hästmotiv. Ja, jag vet att jag redan köpt en... Men det var halva priset! Det förstår ni väl att man inte kan låta bli?!?
Lite barntallrikar och bestick, med samma hästmotiv. Ber om ursäkt för suddiga bilder, mobilen tar inte direkt toppenbilder inomhus...
En jättesöt tyggris från Rice. Jag har en viss känsla av att barn inte är så intresserade av mjukdjur, men JAG tyckte om den! :)
Visst var det fina grejer?! Vi köpte en stor vit bricka också, och hela köpet gick på 450 kr!
Kulturellt inslag
Därefter tog vi vägen om Glimmingehus hem, en 1500talsborg, byggd av en herr Ulfstand. Vilket jävla jobb, helt enkelt, att bygga denna byggnad... Utan maskiner! Väggarna är flera meter tjocka. Igår hade de öppet till 21 eftersom det var allhelgona, och hela borgen var smyckad med ljus och marschaller. Vi kom lite för tidigt för att se hela prakten, men jag kan tänka mig att det var en häftig kväll!
(Ber om ursäkt att jag inte får till blankrader, blogg.se verkar inte ta det från Safari...)

Kommentarer
Postat av: Petrus

Mycket förnuftiga inköp, alltsammans! Mollis kommer sin åldersfas trogen att spy resp skita ner minst tre filtar om dagen, så det var inte överdrivet att köpa en till. :) Och h*n måste ju omges av hästar så att präglingen blir korrekt!



Min son hade sängen full av gosedjur i många år, upp i lågstadiet. Det har barn numera. Ska de på utflykt med skolan står gosedjur med på utrustningslistan! Jag tror det är för att undvika att de som inte KAN avvara sitt gosedjur blir mobbade. Min son var så till sig över allt mjukt att han även ville ha sin luftfyllda fåtölj (vuxenstorlek) i sängen, men då blev det lite trångt.

2009-11-01 @ 16:38:51
Postat av: Irene

Vill inte Mollis ha prylarna så kan jag ta dem! I synnerhet tyggrisen. Det kan faktiskt hända att hon inte gillar den, bebisar har märklig smak. Det märkte jag när dottern ratade den fina, släta, mjuka skallran i eneträ till förmån för en plastig, gräll billighetsvariant från Ica. så hit med grisen bara!

2009-11-02 @ 08:40:16
Postat av: Linnéa

Vilka fina fynd du har gjort, särskilt tyggrisen fick mig att börja småstudsa lite lätt.



Gamla och stora byggnader är så fascinerande. Besökte en gigantisk amfiteater (modell Colosseum) i Tunisien för många år sedan. När man står där mitt i stenformationerna slår det en med all kraft att detta är gjort av riktiga människor, med riktiga händer - utan hjälp att lyfta. Med bara hjärnkraft som räknar ut hur stenblocken ska placeras för att den stora byggnaden ska stå stabil genom århundradena.



Själv är jag en jäkel på att knoppa hästmanar, det är väl det närmaste ett hantverk jag kommer.

2009-11-02 @ 09:33:14
URL: http://lilling.wordpress.com
Postat av: Emily

Håller med om att filtar är bra att ha ett par stycken.. Fina saker du hittar. Känns det "på riktigt" nu?

2009-11-02 @ 12:08:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0