Björnes och min första lektion

Idag var det så dags, jag och Björne skulle få vår första lektion tillsammans! Eftersom livet är som det är, krävs det en hel del hjälp, vilket jag hade i form av Marina och A. Jag hade väl tänkt att Marina skulle rida Ernie först, om han såg vild ut, så kunde jag sitta upp sedan, men så blev det inte. Stackars Marina körde alltså ut från Lund enkom för att agera ledare åt mig. :o Marina, du är guld värd, bara så du vet!

Och icke hästintresserade läsare, kan f ö sluta läsa nu, för nu blir det ett rent träningsinlägg! :D

L började med att titta på Björne från marken samtidigt som jag och Marina drog det vi känner till om hans historia (troligen inte så jättemycket riden senaste tiden, en del skadehistorik osv). L menade att Björne inte har rätt "dressyrteknik" men att det är inget som inte går att ändra. Bl a nämnde hon att han släpper ner sin bål och är väldigt "styv" i den, att han tar väldigt mkt av jobbet i bakkotorna och inte genom hela kroppen. Hon skrattade lite när både jag och Marina upplevde att det var vä bog som var tung - just eftersom alla hästar jag sätter mig på blir tunga på höger bog inom några pass. :D

Jag gick runt med honom och hon kikade på hans rörelsemönster och sen longerade jag lite i trav. När jag pekade på vänster bog i vänster varv för att få honom att luta mindre reste han sig rätt upp. L menade att det kan bli så på "unghästar".

Sen satt jag upp och fick instruktionen att inte tippa med överlivet en millimeter för mkt fram - något jag också känt själv. Sadeln, menade hon, var avancerad i sin balans och skulle passat honom bättre balansmässigt om något år. En unghäst "stoppar" ju gärna, och en sadel som placerar ryttarens vikt lite i framsidan av kroppen understryker detta dessvärre. Jag måste alltså hela hela tiden se till att vara bakom där sadeln vill placera mig.

Björne tvärstannade ca femtusen gånger kändes det som. L skrattade bara och sa att det är normalt för unghästar, och de måste läras att de ska gå på och att de då får "ledigt" och att det är skönt och bra. Men det var inte lätt för mig, jag är så ringrostig. Tänka fram hela tiden, suga upp honom med sittbenen, vara ifrån honom med skänklarna när han går, men känna sekunden INNAN han stannar och få fram honom igen. Och jag som har minuskoordination just nu... Marina fick hjälpa till från marken allt som oftast för att ta oss ur motorstoppen. Fick också tips om att sätta hans huvud lite vid sidan av när vi ska ur stoppen. Då gick det lite lättare. Ibland. I vä varv, la vi till att jag skulle tänka mig att vä sittben satt på vä bogbladskant, och även att sittbenet nästan var framför vä knä.

Tidvis lossnade han och började marschera, men så mycket jag tappat... Travade även en del, några steg kändes riktigt bra.

Sammanfattningsvis menade L att det är en trevlig häst, som är som en 4-åring mentalt och kroppsligt. Nu kör vi på ett tag och ser hur vi trivs med varann, fram till sommaren har vi råd att ha två hästar. Nästa lektion om ca 2 v.

Kommentarer
Postat av: Emily

Vad roligt med lektion!! :) :)

Intressant att höra vad L tyckte. Nu har ju inte jag sett Björne IRL men hoppas få göra det nån gång. :)

KRAM

2010-02-17 @ 19:47:50
Postat av: Annica

Tycker Ls analys stämmer rätt bra med de tankar jag haft om Ernies utbildningsnivå. Du är otroligt strong som sätter dig upp och rider (jag läste inte det där om ledare..) honom så där rätt av. Unghästar blir ju lätt lite bromsande, just som L besrkiver, sedan kan de börjar springa på rätt bra när de förstått. Det är skönt att du får tid fram till sommaren att fundera ut vilken häst du ska spara. Det är inget beslut som går att forcera fram.

Ser fram emot nästa ridrapport!!!

2010-02-17 @ 20:12:54
Postat av: Angela

Vad roligt (om man bortser från omständigheterna) att du fått tag i ännu en sån fin häst! Tänk, en häst som stannar... av sig själv... jag förstår nog inte riktigt... ;-).

2010-02-17 @ 20:27:29
URL: http://www.sunnanahast.se
Postat av: Petrus

När han bromsar upp och du driver fram honom - vad händer då? Ignorerar han dig, sparkar han mot spö/skänklar, springer han bakåt? Reser sig inte hoppas jag?



Jag tror verkligen på att sitta så att du kan "putta" fram honom med sätet, att se till att ha honom framför dig även när han inte bjuder (skitsvårt). Jag hamnar lätt lite i framvikt i sadeln när jag vill framåt på en bromsande häst, och det försvårar avsevärt för alla inblandade.



Jag tycker att du ska ta all hjälp från marken du behöver tills du känner dig tryggare, men om Björnen är en bror i anden till en viss Fia, så finns det risk att han helt lägger över drivningen i relationen mellan sig själv och piskföringen, inte ryttaren. Det gjorde Fia, och det underlättade inte.

2010-02-17 @ 20:30:56
Postat av: A-K

Petrus> han bara dör, han har inte riktigt fattat vad skänkeln innebär. Och sadeln hjälper inte till dessvärre. På en unghäst ska man ha en sadel som inte är som ett rakblad vad gäller balansen, om du förstår hur jag menar. Och just en sådan sadel har Björne...

2010-02-18 @ 08:04:36
URL: http://anduin.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Jätteroligt att läsa om er första lektion tillsammans, blir alldeles glad. Min bild av Björne är att han inte bara är riden lite i slutet, utan att han inte är riden så mycket överhuvudtaget. Desto mer tömkörd tror jag? Kicki skrev att hon till och med övade lite tramp på töm. Minns också hur hon skrev att hon arbetade med att få honom att ta framåtdrivande respektive sidförande skänkel genom att bara röra håren på hans sidor med sina skänklar. Men det var länge sedan hon skrev det.



Men överlag tror jag att ni gör klokt som betraktar honom som en helt grön unghäst som inte "fattat" något egentligen.



Intressant att följa L:s upplägg med unghästutbildning också!

2010-02-18 @ 08:50:58
URL: http://lilling.wordpress.com
Postat av: A-K

Linnéa> ibland funkar det så på Björne, med att bara stryka håren. (På Ralph får jag ofta tänka "klappa katten i luften", alltså inte ens nudda :D). Men det känns inte riktigt som det är befäst. Nästa lektion har L mig på longen och hjälper mig med flytet, så ska jag "bara" få hitta rytmen och balansen. Det är ju viktigt för Björne att han upplever hur skönt det är att bara komma till "arbete" (inom fnuttar eftersom det ju bara är "grunden") och låta energin flöda genom kroppen.

2010-02-18 @ 10:09:02
URL: http://anduin.blogg.se/
Postat av: Petrus

Just "bara dör", var vad Fia gjorde tills jag började möta henne i stoppen och provocera henne på allvar. Men då måste man, jag, våga lita på att hon vet vad som gäller och att det är något slags olydnad. Man vill ju inte bestraffa/slåss för missförstånd.



Nu dör hon inte, nu nitar hon med kraft och säger Skit på dig, till mig. Sen blir jag arg och sen går hon och då blir i vänner igen.



Kicki kunde nog rida unghäst i en sådan sadel. Du kanske ska fundera på att byta ut den?



Jag minns att Kicki hade problem med att hitta en bra sadel åt Ernie, men det kan ju också ha handlat om att hon letade efter en så perfekt (och på en slingrig unghäst är perfektion svår att uppnå). Till skillnad från såna klantar som jag som är nöjda om hästen inte direkt tar skada av sadeln... typ. Och om jag har råd med den.

2010-02-18 @ 10:14:17
Postat av: Linnéa

A-K, när du känner att du fått lite mer "grepp" om L:s tankar och filosofi kring unghästar så vore det verkligen spännande om du ville skriva lite om det. Alltså de stora penseldragen, strukturerna, kärnvärden etc. Om inte här i bloggen, så kanske via mail? Är supernyfiken, vetgirig som jag är, och tror att jag skulle lära mig mycket av det.



Kram!

2010-02-18 @ 10:48:59
URL: http://lilling.wordpress.com
Postat av: Eva Eriksson

Du har många hästkompisar Anna, jag läser och försöker bli klokare av det! Jag har precis börjat med islänningar och det känns som en helt ny värld!!! Kram

2010-02-18 @ 22:40:53
Postat av: Annica

Ger mig lite in i diskussionen ang stoppen. Det är yttest viktigt att skilja ut om de stoppar pga oförstånd, vilket väldigt gröna hästar gör när de inte förstår eller när de känner att de "tappar" balansen. Eller "arga" motorstopp, där de stannar mot tryck. R:s klassiska uttryck- då blir de mottrycksdjur. A-K, det kommer bli skillnad när du och din Björn hittar eran gemensamma balans och han lär sig förstå hur du vill att han ska gå fram :)

2010-02-19 @ 22:26:34
Postat av: A-K

Annica> min tränare menar att han stannar av olika anledningar: att sadeln placerar min vikt lite för långt fram, att han är oriden och att han verkar vara "van" vid att få lov att stanna. Men det är inte "arga" mottrycksstopp, absolut inte. Inte än - ska väl tilläggas.

2010-02-20 @ 10:10:24
URL: http://anduin.blogg.se/
Postat av: Annica

En del som arbetar efter NH principen, (vilket Kicki gjorde till viss del från marken) lär unga hästar att de ska stanna när ryttaren kommer i obalans. Det är som en säkerhetsgrej, att hästen inte ska bli rädd och sticka vilket i sin tur ökar olycksrisken. Jag tränade Birka efter den principen när jag red in henne. Kanske Kicki gjorde det med och i så fall så har han fått beröm när han stannat med en obalanserad ryttare. För mig blev det sedemera en nackdel, för jag fortsatte ju stanna när jag blev trött och behövde vila, vilket Birka anammade hon med.....

2010-02-20 @ 18:08:11
Postat av: Kei

Det är jättekul att läsa dina lektionsinlägg och vad ni får göra! :) Känner igen mig massor, "slingrig unghäst", "stannar hela tiden", mm. Lägg till "slå ihjäl marken med framhoven för att demonstrera hur dumma jag tycker ni är just nu" och leken "tappa ner ryttare utför höger kroppshalva". Jag botar det med uteritter. Vi rider ut, rider ut och rider ut lite till. I skogen är det lättare att bara gå och gå, det finns en naturlig väg att följa och det flyter liksom på lite av sig själv. Där lär vi också in sånt som att gå undan för skänkeln (eftersom vi annars kör in i ett träd) och att styra med tyglarna. Så det har faktiskt blivit bättre även på ridbanan, även om det är lååångt kvar till en häst som är på hjälperna...

2010-02-22 @ 15:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0