Bra kvinna reder sig själv

Igår var det en stor svensk högtid. Alla hjärtans dag. En gammal sedvänja från Götaland, som består i att man ska uppvakta sina nära och kära, just när vintern känns som längst och tristast. Redan på bronsåldern gav de fornsvenska männen sina kvinnor omsorgsfullt inslagna mammuthudar utskurna i hjärtform. Och de gamla vikingarna hade en sed att i februari slå in baltiska slavar i näver åt sina älskade. En sedvänja att värna om, tycker i alla fall jag, sann göticist som jag är.

Men min bättre hälft, Ellenpappan, har inte läst historia på universitetet, som jag. Denna historielöshet märks på många sätt, men det värsta är just att han inte överöser mig med presenter på denna ursvenska högtid, även kallad Valentine's day.

Själv susar jag runt och fixar alla hjärtans dagpresenter till farmor och farfar från Ellenbebis (eftersom vi var hos dem i helgen). Jag tycker det är roligt att köpa presenter, så det är ingen veklagan! Till maken införskaffades rödvinstryfflar. Och själv visste jag att jag inte skulle få något. Jag har känt Ellenpappan i femton år, så en del har jag lärt mig. När vi var på det lokala Icat i Ellenpappans hemby, tog jag saken i egna händer och norpade åt mig en bok ur pocketstället och deklamerade, likt matadorerna i Ferdinand, att "denna ska jag ha!".

Ellenpappan, är inte bara historielös, utan även hjärnlös ibland. Eller så är det sömnlösheten som spökar. För hans spontana kommentar var:
"Vad ska du med en bok till?! Du har ju redan en!"
(Han menade att jag just nu håller på med en väldig tjock bok, som lär vara en ansenlig tid, men det lät onekligen beigt).

När jag förklarade att det var hans alla hjärtans dag-present till mig fick han något jagat och skuldmedvetet i blicken (som han får varje år på alla hjärtans dag) och la ner boken i shoppingvagnen utan att knota.
Boken:

Kommentarer
Postat av: Irene

Alltså, hellre en bok än en baltisk slav, tycker ju jag i alla fall. Inte för att jag fick vare sig det ena eller det andra (sa hon lite bittert) ;-)

Postat av: Kei

Här är en till som känner sig lite jagad och skuldmedveten såhär års. Jag tror det beror på att jag förut var singel så länge att jag numera helt enkelt inte tänker på det. Och så har jag aldrig några pengar över till presenter ändå, så jag hoppas att han ska glömma bort det. Men det gör han inte. I år får man väl ändå säga att presenten gick mest till den otacksamma lilla mulåsnan som brydde sig mycket mer om pappret än det fina vita schabraket med guldkantervsom låg inuti, så nästa år får han en grankotte eller pinne istället...

2010-02-15 @ 18:18:52
Postat av: Emily

Haha, så det är alltså så man ska göra?? ;D

2010-02-15 @ 19:01:59
Postat av: Anonym

Haha :-D. Både maken och jag skrattade gott åt ditt lilla kåseri (jag hade högläsning :)). Vi har faktiskt aldrig "firat" Alla Hjärtans Dag - NER MED KAPITALET!!!!!

2010-02-15 @ 19:19:12
Postat av: Marina

Fasen att mitt namn aldrig kommer med. Det var jag som skrev ovanstående

2010-02-15 @ 19:20:16
Postat av: Linnéa

"Vad ska du med en bok till? Du har ju redan en!" måste vara universums klockrenaste kommentar. Jag ligger dubbelvikt i flämtande och frustande kaskader. Påminner nog mycket om ett sjölejon i just denna sekund.

2010-02-15 @ 20:26:44
URL: http://lilling.wordpress.com
Postat av: Ylva

2010-02-15 @ 21:10:26
URL: http://M
Postat av: Ylva

(vad bra det gick för mig... kan ju knappast skylla ovanstående innehållslösa inlägg på knäont?) ;-)

"Min dagliga dos, giv mig idag!" Det är underbart för själen att läsa din blogg - smått beroendeframkallande, har jag bara tid över för EN sak så blir det dina ord på nätet!



Såväl jag som sambon har en förmåga att totalt missa allahjärtansdag totalt (men vi föredrar att inbilla oss att för oss är varje dag allahjärtans.... hehehe). Men en näverinslagen litet balt hade inte varit helt fel? Skulle komma väl till pass :-)

2010-02-15 @ 21:18:11
Postat av: Ylva

(när jag läser vad jag själv skrivit känns det som dags att antingen dra ner på smärtlindringen eller ge fasiken i att envisas surfa med mobilen... även om stavningen inte alltid är iPhones fel)

2010-02-15 @ 21:22:54
Postat av: A-K

Ylva> hjälp, det förpliktigar om du känner att du vill läsa min blogg varje dag! Jag tror f ö det är Andreas som smittat dig med sitt hjärnvirus, det kan bara inte vara iPhonens fel! (Jag önskar mig hett och innerligt en iPhone...)



Marina> ja, det är inte lätt att få till kommentarer, det beror lite på vilken webbläsare man har, Själv får jag göra ca 4 försök på blogspot.com innan jag får till mina.



Kei> Alla hjärtans dag firar vi ju för att helga Sankt Valentin, skuldmedvetenhetens helgon!



Irene> men tänk, en baltisk slav som kunde städat i alla skåp, målat om kökstaket och slängt allt i grishuset. "Det var inte mitt fel " kan du förnärmat utbrista när maken kommer hem från sitt ansvarsfulla jobb och anklagar dig för att ha förstört hans hem, "det var Andres Est, den baltiska slaven, som du släpade hem till mig under ditt senaste härnadståg i österled!"

2010-02-16 @ 12:42:06
URL: http://anduin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0