Glasögongrubblerier

I vår familj är vi mer eller mindre defekta hela bunten. 4 av oss (5 st inalles) är gravt synskadade. Så pass att en mullvad ter sig skarpsynt i jämförelse. Jag är själv nere på så pass skarpa linser att snart kan man inte få linser för att korrigera min närsynthet längre. Och ska man inte ha linser, då får man ha glasögon. Vilket jag givetvis har som komplement till mina linser. Men glasögon är ju så in i helsefyrs opraktiskt! Som när man rider eller gympar (vilket jag ju gör säkert en gång om året!) - då blir man helt svettig på näsroten, vilket gör att glasögonen glider, vilket gör att brytningen på glasen inte stämmer till synfelet, vilket gör att man blir halvblind, vilket kan leda till väldigt trista följder. Speciellt på aerobics eller step.

En annan sak som är opraktiskt med glasögon är att man måste vara så rädd om dem, eftersom de kostar en halv årslön. (Iaf om man är kommunalt anställd). I min familj har vi inte alltid tur på glasögonfronten. Som när mamma gjorde av med sina. Det ska sägas redan nu att detta var EFTER hennes hjärnblödning. Hon mindes att hon senast haft dem när hon skulle ta sin morgondusch, men sen var de spårlöst borta. Pappa vände upp och ner på hela huset (vilket är en bedrift i sig, rörigare hus får man leta efter), och mamma irrade runt i hans kölvatten. På eftermiddagen fick de se slaget förlorat och ringde optikern och beställde tid åt mamma. På kvällen när de skulle gå och lägga sig klagade mamma lite över att hon hade ont under ena bröstet och pappa befarade det värsta. Bröstcancer - igen! Men det visade sig vara glasögonen som satt där! Där hade de suttit hela dagen! Då har man inte uppnosiga tonårsbröst direkt om ett par glasögon kunnat vila i bröstens skugga en hel dag utan att ruckas det minsta...

Själv hade jag en liknande incident i natt. Jag sover relativt ofta med glasögonen på, efter Ellenbebis ankomst. Det är inte bekvämt, det är det inte, men jag är ju som sagt halvblind utan dem på och ibland kan det vara bråttom upp på nätterna... Eftersom vi inte har sängbord (får inte plats) och jag inte vill ha dem på golvet (jag LOVAR att Ellenpappan hade trampat på dem), blir det lättare att ha dem på näsan helt enkelt. Men i natt vid andra amningen var de varken på näsan eller bredvid sängen. Började treva mellan sängen och sänggaveln. Kikade förskräckt ner på golvet där jag förväntade mig hitta dem söndriga. Såg givetvis ingenting, eftersom jag utan glasögon ser skarpt på 13 centimeters håll... Och golvet är inte 13 cm bort från sängen. Men så kände jag något i kanten av min nätta rumpa. Det var glasögonen! Dem hade jag sovit på tydligen. Utan att känna något. Så nu får jag väl sluta skratta åt mamma. Sådan mor, sådan dotter är dagens sensmoral.

Kommentarer
Postat av: Emily

Hahaha... det låter jobbigt med brillor...

Såg nån reklam nu för ett tag sen om några inser som man hade på på natten som korrigerade synfelet? Fatta inte hur det funka...

Hur är det med laseroperation för din del då? Fast det är vl iofs snordyrt det med... :/

2010-02-01 @ 19:48:09
Postat av: carolina

Haha... vilken historia!



Själv har jag en liknande genetisk historia, och försöker enträget att intala mig själv om att jag INTE behöver uppsöka en optiker... det går inte så jättebra. Är dessutom så skelögd att de ögonläkare jag tidigare har mött har fått sig dagens asgarv på min bekostnad... hmpf.

Råkade ge en kalv sovmedel istället för uppvakningsmedel på jobbet idag, den sov ganska gott kan jag meddela. Tur att man inte är narkosläkare.

2010-02-01 @ 22:07:54
URL: http://ancarfeldt.blogg.se/
Postat av: Irene

Du får helt enkelt skaffa såna där fula sportglasögon man hade förr, runda i metall med skalmar som gick runt örat. Det är inte snyggt, inte sexigt, men nu när du ägnar nätterna åt amning och inte andra aktiveteter så kan det kanske vara skit samma?

Postat av: Emily

Irene "Det är inte snyggt, inte sexigt, men nu när du ägnar nätterna åt amning och inte andra aktiveteter så kan det kanske vara skit samma?"

Kan man inte kombinera menar du? ;)

2010-02-03 @ 10:14:37
Postat av: A-K

Emily> tro mig, jag vill inte kombinera amning med sex.

2010-02-03 @ 13:23:42
URL: http://anduin.blogg.se/
Postat av: Emily

haha, jag får väl tro dig... :P

2010-02-03 @ 15:58:08
Postat av: Ylva

Men usch då! ..... :-)

fnissar



Men om man skulle se det som rent genetiskt så kommer jag få problem med telefoner då... nu är jag ju i och för sig inte lika mycket teknik-bimbo som min snart 80-åriga mamma. Men, hon har ett mycket komplicerat förhållande till telefoner - bärbara telefoner... Hon klagar ofta på att det är så dåligt ljud i dem - och numera, vis av erfarenhet, brukar jag först å främst fråga: "Är det säkert att du har telefonluren åt rätt håll?" Det är befogat, hon har flera gånger hållt telefonen uppåner...

2010-02-03 @ 17:13:32
URL: http://mostermane.blogspot.com
Postat av: Marina

En morgon vaknade jag utan bettskena ... och hittade den i den andra sänghalvan .... under makens rumpa :-D. Undrar hur den hamnade där ... nej förresten ... jag vill nog inte veta det ;).

2010-02-04 @ 21:33:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0