Gröning

Nu är planen att behandla Ernie som en ganska grön unghäst. När Marina red honom i onsdags var han absolut inte skänkeldöv i början av passet, men det syntes tydligt att han blev trött efter en kvarts ridning. I gengäld jobbade han ganska duktigt då, Marina fick till en riktigt fin kortsida och han sänkte nacken, blinkade och tuggade milt på bettet.
Ernie är nog inte så mycket riden, när allt kommer omkring. Och min vana trogen börjar jag ju genast oroa mig - tänk om jag inte klarar av att ta emot en så pass grön häst? Inte för att jag kommer att rida sönder honom (hi hi), utan snarare funderar jag på om jag kommer att kunna ge honom allt han behöver? Nå, det får framtiden utvisa, jag tänker banne mig göra mitt bästa. Och Marina är ju backup! Som tur är. Alla borde ha en Marina, det har jag skrivit förut. (Senast när jag var immobil efter avtrillning).

Annars lipar jag en del. Inte bara över Christina, utan över trötthet och frustration. Ellenbebis har börjat inse det roliga i att vara hos mamma hela tiden, sover gott i Babybjörnen (hej ryggvärk!), men så fort jag lägger ner henne i sängen spärrar hon upp sina mörkblå ögon och är KLARVAKEN. Igår skulle Ellenpappan återuppta sitt enda intresse - badminton en gång i veckan. Jag höll på att bryta samman när han skulle åka. Jag kunde inte begripa hur jag skulle orka ännu fler timmar ensam med Ellenbebis. Och så börjar jag lipa för att jag ens tänker så. Jag skulle så gärna vilja vara några timmar för mig själv. Jag är så HIMLA avundsjuk på Ellenpappan som får jobba... Självklart har jag det jättebra iom att Ellenpappan har kontor i hus på tomten, så jag kan ringa in honom när det blir för jobbigt (vilket jag gör varje dag), men det hjälper inte. Jag är så in i bängen trött i kroppen.

Men i morgon är det helg och då ska jag själv till stallet och möta upp Marina och C, sen ska vi traska till ridhuset där marina och förhoppningsvis jag ska rida lite. Ellenbebis är Sveriges sötaste, inte tu tal om saken, men jobbigt är det ändå.

Kommentarer
Postat av: Petrus

Om du inte vore trött så skulle det vara världens åttonde underverk, eller nåt. Bara din operation hade räckt för att ta ner dig en bra bit (bebis oräknad), och sömnbrist, stor förändring av livsvillkoren, amning (det måste ju gå energi till mjölkproduktionen), ingen som helst kroppsintegritet pga bebis i famnen hela tiden, sorg, ny häst - på en månad!!! är faktiskt lite över medel för påfrestningar.



En bra sak med att Ernie är så grön är ju att han inte behöver så mycket tid per dag än på ett tag. Hanteringen sitter väl som gjuten, skulle jag gissa, och en häst som blir trött på en kvart rider man väl en kvart, ungefär. Och många vilodagar.



Säg åt Ellenpappan att han har två uppgifter: ta hand om Ellen och ta hand om dig. Man kan faktiskt låta pappan ta en och annan natt och då ge ersättning i flaska. :)



Jag tror att det kommer att gå bra med Ernie!

2010-02-05 @ 12:48:31
Postat av: Anonym

Hej! Håller helt med föregående talare.

Alla nyblivna föräldrar har varit i nästan samma siutation men ändå känner man sig så oändligt ensam när det lilla knytet bara skriker och inte nöjer sig med något annat än mamma. Det är bara att inse att mamma är BÄST!

Ni har ju ändå en fördel med att ni ger flaska och då är det pappans chans att få samma närhet som mamman får.

Att inte få sova är en väl beprövad tortyrmetod. Där har jag inga råd att ge mer än att var familj måste komma på sin lösning men det som kanske behövs mest/bäst är att pappan måste ta för sig mer. Många män väntar på att mamman ska lämna över barnet för de känner att de tränger sig på i den lilla slutna cirkeln som bara rör barnet och mamman. Det är knepigt att bli förälder inte tu tal om det men eftersom tiden går växer man in i rollen.



Lycka till vännen!

2010-02-05 @ 13:35:31
Postat av: Irene

Jag är som pastor Jansson - håller också med föregående talare. Det har hänt så otroligt mycket de här senaste veckorna så det vore nog märkligt om du studsade omkring pigg som ett vinterny. (eller är det -kry?).



Tror också det är bra att Ernie är så pass grön ändå, det kommer ju att göra det lättare för dig (och förmodligen för honom) att hitta er gemensamma väg.



Kram från mig

Postat av: Sara

Säger som talarna ovan: hade du INTE varit trött hade jag blivit orolig för att du inte var mänsklig. ;-) Jag har aldrig haft småbarn men var stundtals nära nog beredd att kasta valpen genom fönstret när han var ung och som värst jobbig på mig när jag inte fick sova - så jag kan bara tänka mig (och nej, innan folk ringer soc i förebyggande syfte - jag planerar inga barn innan jag vuxit upp lite till heller ;-) )...



Och du: varför skulle du INTE fixa att ha en gröning? Jag tror det är lättare med en grön en med en där arbetet gått lite snett - nu kan du ju göra på ditt sätt från början! Och Ernie skall vara lycklig som en häst bara kan bli över att han fått dig som matte - det är jag övertygad om!

2010-02-05 @ 16:52:56
URL: http://frogstomp.blogg.se/
Postat av: Angela

Om det kan vara till någon tröst så tror jag att de flesta nyblivna mammor lipar (och svettas!!) typ hela tiden. Det gjorde i alla fall jag. Det är något skumt med hormonerna... Det går över så småningom, även om det tar tid.



Du får väl längta till jobbet, så att du kan få sova lite (du kommer ihåg mina tupplurar, va?)...

2010-02-05 @ 18:20:19
URL: http://www.sunnanahast.se
Postat av: Linnéa

Å. Sympati. Kram. Pepp.



Du klarar allt du företar dig Anna-Karin.

2010-02-05 @ 21:17:07
URL: http://lilling.wordpress.com
Postat av: Emily

det måste vara svårt att ta över en häst som man inte vet så mycket om. Hur mycket den är riden och så... Men på ett sätt kan det ju vara bra då man inte har några förutfattade meningar. :) Jag tror du kommer reda ut det toppenbra! Du tar ju dessutom hjälp av tränare. :)

Hoppas du får rida idag och att det går bra!

KRAM

2010-02-06 @ 09:34:34
Postat av: Eleonor

Ernie är nog inte så mycket riden nej, och grön. Jag tror dock enbart att det är positivt, faktiskt? Han är inriden, och är riden under några år om än sporadiskt och inte så mycket = Han är trygg med att bli riden. Så nu är det "bara" att fortsätta ;)



Jag tror att det kommer att bli TOPPEN för dig med en sådan gröning - tänk, nu behöver du ju inte kämpa med att lära om felaktigheter, på samma sätt som du behövt lära om Ralph? :)



Det är KLART att du klarar av det, det är jag precis hur övertygad om som helst! Och jag tror att det kommer att bli roligt, dessutom.



Att du är trött är inte heller konstigt kramar om



Jag vet att det kan vara svårt att genomföra, för när bebis sover så vill man ha egentid, men försök verkligen att sova när Ellen sover. Någongång ibland. Sov kanske med henne, brevid henne, om hon vaknar annars? Trötthet kan verkligen vara förlamande och dessutom blir man så deppig av den.



Du har ju dessutom fler saker att vara trött över än en liten bebis, i och med all sorg, och så Ernies intåg i ditt liv. Det vore konstigt om du INTE var trött. Inte för att det är någon tröst precis...



Jag skickar förresten jättegärna ner vår trikåsjal som vi hade tills Calle blev 6 månader och för tung. Den hade vi MASSOR av användning av, för den kan man bära i så länge man vill utan ryggvärk. Likaså en ergonomisk bärsele. Vi har en Manduca. Tyvärr använder vi den fortfarande, annars hade jag skickat ner den på stört. Den är som en ryggsäck med avbärarbälte runt midjan där man kan bära barnet antingen på mage eller på ryggen (när de blir i Calles ålder). Nu har han inte så stort närhetsbehov längre som en pluttis, och har inte haft på länge, så nu har vi den bara när vi skall promenera när det inte är lämpligt med vagn osv.



Sjalen är lite svår att knyta första gångerna, men så fort man lärt sig så är det hur enkelt som helst - och Calle sov som en gris i den, i timtal... Så på fester etc när han var i Ellens ålder så fick han sitta i den så fort han blev trött, så sov han sen och jag/Christian hade båda händerna fria (och ingen ryggvärk).



Stor kram!

2010-02-06 @ 10:16:06
URL: http://www.stallray.se
Postat av: Kristin

Jag önskar det funnits någonting jag kunde göra för ER! Finns det något får du säga till, ok? kram



Det braiga med att Ernie inte är så mycket utbildad och riden (något som jag "indirekt" vetat om och kanske borde informerat dig om...) är ju att det inte finns några som helst krav på att han måste bli riden mycket eller utbildad fort. Ni kan ta det i er takt och du behöver inte känna någon som helst press i att han behöver hållas igång 45-60min 5-6 dagar i veckan.



Tänker på er!

2010-02-06 @ 15:27:13
Postat av: Jossan

Ett litet tips som inte rör Ernie eller ska jag skriva Björne, det bästa för axlarna är att bära barn i sjal :) kolla in på www.sjalbarn.se lycka till



2010-02-06 @ 22:22:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0