Inte bara Ernie är en gröning

Häromdagen skapade jag ett inlägg med rubriken Gröning, och jag syftade då på Ernie. Jag och Marina har ju observerat att han blir trött fort vid "arbete" och att vi därför ska behandla honom som en unghäst. Men undrar om inte jag är lika grön jag?! Idag är det söndag, vilket innebär att Ellenpappan kan ta Ellenbebis medan jag sticker till stallet ensam i dagsljus. Jag kan givetvis sticka själv till stallet på vardagkvällar också, men då är det mörkt och eftersom Vargavintern sänkt sig över Sverige går det inte att rida på den belysta utebanan nu, utan vi måste till ridhus. Och jag vågar inte gå i mörker med honom än. Lång utläggning, för att förklara att idag var en utmärkt dag för ridning! Även om inte Marina var med!

För det första är jag helt klantig i all hantering, fattar inte hur man knäpper täcken, glömmer att man bör dra sadelgjord, blanda mat osv. Vet inte om det är sömnbristen, amningssjukan eller bara allmän demens. Det var ju onekligen ett tag sen jag var igång! Björne accepterar dock alla mina klanterier med upphöjt lugn. Fick med mig kompis G från byn idag som säkerhetslina. Björne traskar så lugnt och snällt bredvid oss till ridhuset och sen går han lugnt bredvid oss inne i ridhuset. Därefter skulle jag longera lite. Herregud, hur svårt kan det vara att få till en lina och en häst och en tant i mitten?! Ursvårt. Men till slut hade jag fått ut Björne i något som liknade en päronformad volt och ingen av oss snubblade på linan. Försökte ge honom lite kontakt i bettet, han hugger en del - men det ska vi väl lära honom av med. :) Pekar med spöet mot bogen, det tar han fint och balanserar upp sig lite bättre. Han vill gärna tippa bogpartiet inåt, som alla andra oridna och otränade hästar. Han var helt obusig idag, så jag satt upp ganska snabbt. G gick med som ledare för säkerhets skull.

Jag fokuserade inte på så mkt annat än att han skulle skritta villigt genom kroppen, utan att vräka sig framåt eller hålla i sig. Han verkar väldigt känslig för överlivets placering, minsta lilla jag tippar fram (vilket jag gör), så stannar han. Mkt bra för mig för då får jag ett direkt kvitto på när jag är ute och cyklar. Många pauser på lång tygel, och bara 4 repetitioner i varje varv. I vänster varv fick jag fokusera lite extra på att inte låta honom skjuta mig åt höger, utan försökte lyfta mitt högra sittben så att jag inte skulle glida utåt. Han var lite konfunderad, men sen började han rätta in sig jättebra. Beröm och avsittning och så lunkade vi så sakteliga hemåt igen. Han såg lite småtrött ut i ögonen (koordinationstrött, inte utsliten) och jag klappade honom massor, tänkte att "oj, tänk att det lilla gör honom trött!".

Och nu sitter jag här hemma, väntar på att fodra ut Ellenbebis och sen köra ner till Trelleborg och är SVINTRÖTT! Skrittade väl 15 minuter och försökte koordinera 12 av dem, är helt slutkörd! :o

Kommentarer
Postat av: Marina

Bravo!!! Åh vad härligt att du kom iväg! Snart kan ni göra små utflykter till ridhuset på egen hand!!!!!!



(Fasen vad man saknar alla smileys på bloggarna :-/)

2010-02-07 @ 13:13:35
Postat av: Emily

Heja dig och Björne! <3

Så roligt att du tycker det fungerar :) Snart är du igång på riktigt å då blir allt lättare! När var det L skulle kunna ha träning med er?

2010-02-07 @ 13:24:31
Postat av: Petrus

Jag tror att du är så koncentrerad när du rider att tex jag inte ens kan föreställa mig det. Jag hade varit lika trött, om jag alls haft den koncentrationsförmågan.



Kan du inte komma och hälsa på oss med Ellenbebis medan du är föräldraledig, fast längre fram i vår när allt är lättare?!

2010-02-07 @ 22:50:25
Postat av: A-K

Marina> visst var jag MODIG! Med tanke på hur vild Ernie är... ;)

Mly> Lis kommer den 17/2. Ska se vad hon tycker och sen invänta att Ernie verkligen blir min innan jag bestämmer mig...

Petrus> vi åker gärna på utflykt, jag och Ellenbebis. Vi behöver det! :)

2010-02-08 @ 08:06:13
URL: http://anduin.blogg.se/
Postat av: carolina

Jag tycker att du är modig ;) Det kräver trots allt lite mod att sätta sig upp på en ny och ganska oriden häst, även om den ser snäll ut. Tror att det är en förnuftig taktik att ta det så lugnt och försiktigt som ni gör, ni har ju trots allt inte så bråttom.



Inez har tänkt sig att tävla i Glostrup den 6.e mars, det är inte alls långt från bron, och klubben ligger precis vid motorvägsavfarten ;)

2010-02-08 @ 08:59:54
Postat av: A-K

Då ska jag se om jag kan få ut familjen på en utflykt den 6:e mars, Carolina!!

2010-02-08 @ 11:31:19
URL: http://anduin.blogg.se/
Postat av: Irene

Du är väl värd en award med allt detta jobb! Den kan du hämta på min blogg - om du vill så klart!



Tack för en mysig kväll med kvällsmat och bebisgos (det lilla man lyckades sno åt från Annika! ;-)

2010-02-08 @ 23:26:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0