Ellenmammans ridakademi

Jag har en affärsidé. Jag vill starta en ridakademi, a la Bent Branderup. Tänk vad läckert att ta emot en massa betalande elever med fjordingar och gamla travare och säga att skyn är gränsen. (Eller vad det kan tänkas heta på svenska? Himlen är slutet?)

Så för mina trogna bloggläsare ger jag en föraning om vad min ridakedemi går ut på.
Ridstilen döper jag till Kvasiakadmisk ridning (förkortas KR för enkelhetens skull).

Introduktion till Kvasiakademisk ridning (KR)
1. Varje hängiven KR-ryttare är överviktig. Helst 15 kg eller mer. Detta får nämligen intressanta sidoeffekter på sits och uppstigning, som man även kan hitta hos 1600-talets kungafamiljer. Och om man som KR-akademins grundare försöker sig på att gå ner i vikt, se till att absolut inte gå ner mer än ett-två hekton i veckan. Det är skaaaaaadligt att gå ner mer, säger Fettstyrelsen.

2. Köp en älg (se fig 1). Andra raser som passar för KR-ridning är korsningar mellan fjording och ardenner samt f d travare. Gärna med lång päls.

Fig 1. En älg

3. Håll din utrustning i topptrim, eftersom en duktig KR-ryttare sätter ära i att vårda sina pinaler väl. Se fig 2. KR-akademins grundare kommer även att tillhandahålla speciell KR-utrustning i sin butik.

Fig 2. KR-utrustning


4. Ha full fokus på din häst vid ridning. Se fig 3. En artig KR-ryttare är fokuserad på sin partner och har respekt för det gemensamma arbetet. Se fig 3.

Fig 3

5. Vid ridning är det viktigt att ryttaren ser till att använda sin kroppsvikt till att landa tungt i sadeln, att verkligen sitta djupt. Den väldigt attraktiva långa ryggen hos hästen kan då komma fram i full blom. En gång i KR-grundarens ungdom utarbetade denne tillsammans med en internetbekant tekniken "den leende överlinjen". Denna form har KR-ridningens grundare nu studerat heltid i flera år, och anser sig därför vara en expert på denna form. Se fig 4.

Fig 4. Observera hur ryttaren använder sin kroppsvikt för att verkligen rubba hästens balans. Det är nämligen det man vill i ridning: påverka hästens balans. Den leende överlinjen och den runda buken (hos hästen) blir en fin följd.

6. Voltarbete är väldigt viktigt inom KR. Volten ska ha någon typ av form, ellipsartad, barbapappaformad eller varför inte hjärtformad (ifall ryttaren känner sig kärleksfull!) är att rekommendera. Tänk på att hästens lutning ska följa jordaxelns lutning allt efter årstid. I fig 5 nedan är det vinter och ekipaget intar därför jordaxelns vinterlutning. Detta är ridningens motsvarighet till Coriolieffekten som kan ses då badvatten släpps ut ur badkaret.


Fig 5. Korrekt vinterlutning. Dock ej i Pisa!


Vad tror ni - får Ellenmammans akademi många elever? Skulle några av ER hoppa på?

Kommentarer
Postat av: Emily

När ska jag komma?? ;D

Uppfyller nog alla fkriterier utom att hästen är klippt, men det kan kanske kompenseras genom att han är lite lätt halt?

2010-03-17 @ 13:35:30
Postat av: Petrus

Fia och jag är på!



Hon är vackert lurvig och kommer så att förbli enär ingen klippmaskin någonsin kommer att ta risken att klippa hennes ljumskparti med omnejd (läs: halva bålen). De är väl rätt dyra i inköp, de där maskinerna?



Tyvärr har hon kort rygg varför det rätta leendet kan bli lite hämmat, men det kanske kan kompenseras genom upprepade motorstopp och ett varierat humör?

2010-03-17 @ 14:40:17
Postat av: Annica

Äntligen en seriös ridfilosofi. Jag bugar.

2010-03-17 @ 15:49:37
Postat av: Angela

Tack, men jag avstår nog ;-). Känns inte som om varken min ridstil eller mina hästar uppfyller kriterierna...

2010-03-17 @ 15:51:12
URL: http://www.sunnanahast.se
Postat av: Emily

Jag måste bara säga att jag är avis på en ridbar ridbana.... Vi har fortfarande två-tre decimeter snö på våran.....

2010-03-17 @ 19:22:48
Postat av: Ylva

:-) ja, men äntligen! NU vet jag vad det är för ridking jag & LeRo ägnar oss åt :-) Med den pälsansättning min pålle har (nu pratar vi PÄLS med korkskruvar utmed benen - andra hemma kallar honom en curly coated horse retriewer) och den allt annat än rena utrustning jag håller honom med... Just nu jobbar jag lite på att få till min viktökning lite mer så att den ska matcha hästens runda former (jag tycker jag lyckats rätt bra runt just själva midjelinjen!)

:-) Du e banne mig helt underbar!

2010-03-17 @ 20:17:48
URL: http://mostermane.blogspot.com
Postat av: Linda

Herregud, Anna-Karin - som läsare av din blogg har jag snart skrattat bort min bebismage... Men jag platsar nog ändå, dock utan häst om du tar emot fotfolk...

2010-03-17 @ 22:00:03
Postat av: Bella

Ja alltså, jag är ju helt given.

Såg mig själv i ridhusspegeln och på ett kort från när jag red härom kvällen. Bestämde mig på stubben att det skulle bli körning hädanefter, jag såg ut som en semla ovanpå min ädla springare.

Men, han är långhårig, jag är fet och hans härstamning kan jag lätt dölja om det krävs för att få skriva in sig hos dig.

=)

2010-03-17 @ 22:59:42
URL: http://bellapops.blogspot.com
Postat av: Marie

På första ridbilden ser det ut som att du har börjat där ni slutade, minst!

2010-03-18 @ 20:37:47
Postat av: A-K

Mly> man kan faktiskt säga att ridstilen lämpar sig ytterst väl för halta hästar. Och lytta ryttare! (Lyttare?)

Petrus> ljumskpartiet är absolut samma sak som halva bålen på hästar som har lätt att sätta under sig. Det är ett mycket fint kriterium när man köper dressyrhäst - att köpa en med stort ljumskparti!

Angela> KR kommer INTE att gå ut på att rida så fort som möjligt eller att trilla av så många gånger som möjligt, så nej - dessvärre platsar du nog inte.

Ylva> jag tror att din häst bör bli lite mer halt innan du börjar med KR, i dagsläget hör han mer hemma i vanlig tävlingsdressyr. Usch och tvi!

Linda> vad orättvist, för min bebismage biter sig envist fast. Och nu är ungabytingen 3 månader?!?

Bella> brukar semlor köra häst?!

2010-03-20 @ 13:50:19
URL: http://anduin.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Den leende överlinjen skapade den gapskrattande (salongsberusade) bloggläserskan. Vilket klockrent koncept, Mois och jag ansluter oss villigt (och av nöden tvunget).

2010-03-20 @ 22:31:58
URL: http://lilling.wordpress.com
Postat av: Kei

Jag vet inte om jag platsar, är kanske inte så väldans överviktig men å andra sidan ganska ful? Vad säger KR-akademin om vinglighetsridning och kast med huvudet och hugg i bettet? Vi har också sedan inridningens start börjat med högre-skolan-rörelser (dock initierade av hästen), så det kanske gör att vi hamnar i den avancerade gruppen direkt?

2010-03-24 @ 09:00:09
Postat av: Tina Sjölin

Har du en kuse över som orkar bära mig är jag självskriven! Gud, vad du är rolig. Sitter här och skrattar för mig själv o övriga familjen kastar oroliga blickar på varann...Has she lost it??

2010-03-26 @ 22:22:20
Postat av: Malin

Jag är med. Min häst är inte så älglik, han går mera åt ko-hållet men det går kanske bra ändå...Annars så har jag inga problem med de andra kriterierna...

MVH Malin,(som hittat hit via Bella)



Skrattar så jag grinar... Du är störtskön...

2010-04-04 @ 10:21:40
URL: http://malinps.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0