Kära Region Skåne

Tack för ert brev, daterat den 16 mars innevarande år. Ett extra tack till läkare Ante Mrkonjic, som tog sig tiden att skriva brevet till en 38-åring med svallkött på tummen.

Till nästa gång Ni ska skriva brev till mig, har jag en liten undran. Skulle ni kunna tänka er att läsa igenom brevet innan ni skickar det? Och kanske rentav sätta på er era "lekmansglasögon" så att ni säkerställer att budskapet ni vill förmedla inte:
1) får patienten att tro att h*n är döende
2) är obegripligt

När jag läste inledningen på brevet som Ni skickat mig, var min första tanke: "Gode Gud, hur ska jag berätta detta för Ellenpappan?! Han som har så svårt att ta emot dåliga besked".

Detta var vad Ni skrev till mig:
"Hej
Vi vill härmed meddela att de preparatet vi tog bort i samband med din operation har visat förändring som kallas pyogent granulom (godartad förändring som kan uppstå i samband med infekterade sår). Den samma är radikalt borttagen och med största sannolikhet kommer inte att komma tillbaka."

För det första. Inled inte brev med "har visat förändring". Hos en normal medelsnittsbrasilianare tänds alla varningslampor och allihopa skriker CANCER.
För det andra. När patienten hämtat sig från chocken, sett livet passera revy och försöker läsa vidare, tänk på använda ord som patienten förstår. "Radikalt borttagen" är ett exempel på ordföljd som en lekman inte förstår. Vad patienten i fråga minns, så var operationen inte speciellt radikal. Jag fick bedövning i tummen (det gjorde jävligt ont förvisso) och sen skar ni bort svallköttet. Så himla radikalt var det väl inte? Det var inga köttyxor inblandade, inga offerlamm och inga getskallar på väggarna.

Kommentarer
Postat av: Petrus

De har i alla fall klarat syftningarna, vilka ju annars kan vara riktigt luriga och ställa till med mycken förvirring. Jag förstod direkt att det var svallköttet som var radikalt borttaget, inte tummen!



Ursäkta en lekman, som inte vill göra dig orolig, men är inte det där cancer? Det trodde jag att all onormal celldelning/vävnadstillväxt var? Om än ofta godartad. Det är nog ovanligt att man dör av en cancer som börjar praktiskt taget utanför tummen. :)

2010-03-23 @ 13:10:44
Postat av: Emily

Haha, pyogent granulom är väl bara svallkött typ?

Men radikalt borttagen låter ju lite lustigt.

Läste du din rapport efter snittet? När jag läste min var jag glad att jag var mde under op, för annars hade jag inte fattat nåt... ;)

2010-03-23 @ 15:18:16
Postat av: Kei

Haha. Mig tappade de redan efter sjätte ordet. Vaddå "de preparatet vi tog bort"? Hade just det stycket varit skrivet av en fjortonåring på facebook hade jag inte brytt mig, men här får man ju myror i huvudet... Särskilt efter sista meningen; Den samma är radikalt borttagen. Jag läser det som att man fortfarande syftar på preparatet. (???)

Tror inte du behöver bekymra dig för cancer däremot, men ring och fråga dem om du går och funderar på det. (Be dem gärna då förklara vad det var som blev radikalt borttaget, jag är så nyfiken!)

2010-03-24 @ 08:33:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0